Relevanta credibilitatii – Chivu si internetul mobil

05.01.2011 § 11 Comments

Cred ca multa lume a vazut in ultima vreme reclamele la internetul mobil Vodafone in care Cristi Chivu antreneaza o echipa de copii.

si

Nu stiu, in schimb, cata lume a observat stirea cum ca acelasi Chivu nu vrea sa fie antrenor, care a circulat pe mai multe canale media in ultimele zile.

Are totusi vreo importanta ca exista aceasta discrepanta intre reclama si realitate? Cand am sesizat-o prima data, cineva a ripostat spunand “nu conteaza, e doar o reclama!”. Cu alte cuvinte, oamenii obisnuiti nu se asteapta ca o reclama sa fie in concordanta cu realitatea, chiar daca in ea apar persoane publice.

S-ar putea, in acelasi timp, ca targetul recalmelor sa nu ii cuprinda pe acei impatimiti ai fotbalului care ar fi putut observa stirea despre Chivu. Teoretic, viitorul unui fotbalist bun sta intr-o cariera de antrenor, si exista multe exemple in acest sens. Deci cel putin logic functioneaza.

Cu toate astea, un sportiv consacrat (o persoana publica in general) este folosit(a) de obicei in campanii de comunicare pentru credibilitate, vizibilitate si relevanta. E foarte important sa te informezi in legatura cu acea persoana, sa ai o idee bine conturata despre reputatia ei si despre planurile sale de viitor, macar de viitor apropiat. Daca nu te informezi, sau daca mizezi pe faptul ca o anumita stire despre el/ea nu va ajunge la urechile targetului tau, risti sa iti pierzi si tu (compania) credibilitatea. Discrepantele ca cea sesizata aici pot plasa o companie pe lista neagra a farsorilor, a mincinosilor, avand efecte negative pe termen lung asupra reputatiei. Poate situatia de fata este prea subtila pentru a avea un asemenea impact, insa nu este un lucru pe care sa vrei sa il lasi pe mana intamplarii.

Advertisements

Tagged: , ,

§ 11 Responses to Relevanta credibilitatii – Chivu si internetul mobil

  • Ioana says:

    Pe Facebook, Andreea Vantu spune:

    Conteaza! Fiecare mic mic mic detaliu. Am auzit de cazuri in care inainte sa aleaga endorseri communication managerii revad aparitii ale lor in presa – ca sa se asigure ca totul este perfect.
    Reclama are mai multe probleme, daca ma intrebi…. 1. E multa vorbarie si greu de crezut ca oamenii in proportie mare o vad, o asculta si o proceseaza. 2. Chivu zice treaba cu antrenatul ca sa se adauge un emotional touch reclamei. Daca vezi stirea si ai fost atent la reclama, nu vei mai da doi bani pe emotional touch. Sau pe reclama.

    • Ioana says:

      Dar oare cei care au vazut si reclama si stirea sunt in vreun fel afectati de discrepanta asta intre reclama si realitate? Le afecteaza decizia de cumparare, sau macar impresia pe care o au despre Vodafone, sau despre Chivu? Sau sunt de-a dreptul amortiti cand vine vorba de asa ceva, nu se asteapta la credibilitate? Eu stiu teoria, si stiu ca intr-o piata dezvoltata, cu consumatori educati si constienti de ce e in jurul lor asa ceva nu ar scapa netaxat. Dar la noi? Cum o fi?

      • Alina says:

        teoretic nu ar trebui sa functioneze, dupa cum ai zis si tu. dar nu stiu exact cum functioneaza mintea. si daca ce ramane intiparit in minte e ca Chivu vrea sa “ajute fotbalul romanesc” atunci well, actul de a antrena o echipa de copii este doar admirabil, “caritabil” (el doar incercand sa dea speranta noilor talente), neintrand in conflict cu faptul ca nu doreste sa devina antrenor profesionist(pentru ca asta ar presupune alte motive si indatoriri)
        only time will tell 🙂

  • Arina says:

    Conteaza orice mic lucru suspect care nu se potriveste cu personajul. De exemplu aici mie mi se pare un pic fals modul colocvial cum vorbeste, si tot din zona asta, mica discriminare cu “nu vad bine, e echipa de fete pe teren?”

    Sunt de acord, oamenii vor taxa asta prin comentarii referitoare la Chivu si Vodafone, dar nu cred ca si prin decizia de cumparare. Oricum, e o greseala acea declaratie care nu arata credibilitatea. El zice in spotul tv ca e ceva “asa, mai pe experiment”, deci ar putea sa fie acoperit prin expresia asta.

  • Ioana says:

    Alina, ai dreptate. Este o situatie subtila. Chiar Chivu spune in reclama ca antreneaza ‘asa, mai pe experiment’, cum a sesizat Arina. Dar sunt convinsa ca vor aparea si exemple mai clare, cu discrepante mai batatoare la ochi 🙂 Atunci se va vedea mai usor impactul.

    Arina, e posibil sa nu apara nici macar acele comentarii referitoare la Chivu sau Vodafone. De asta mi-e mie teama – ca lumea va reactiona ca tatal meu, care mi-a spus “nu conteaza, e doar o reclama!”. Dar asta doar pentru ca e prea subtila situatia, nu ca ar fi ei amortiti 🙂

  • Paula Negrea says:

    E de-o tristete rara trebusoara asta. Dar:

    – nu cred ca oamenii muncitori nonstop si oriunde se lasa convinsi de reclama asta ca sa dea banii sa-si puna net mobil de la Vodafone; nu, ei au nevoie si aia e

    – implicit discrepanta intre Chivu din reclama si Chivu din realitate nu le influenteaza decizia de a apela la serviciul asta, decizie luata dupa ce au studiat ofertele si si-au negociat customizarea abonamentelor ca sa fie mai bine, tot mai bine pentru buzunar

    – magaria mi se pare, totusi, mare, in conditiile in care foarte multi clienti Vodafone au renuntat la serviciile companiei anul trecut, compania a incercat s-o dreaga cu emotii si emotii, iata, si ne-am trezim iar cu dezamagiri :))

  • Ioana says:

    Paula, chiar daca nu le influenteaza acum decizia de cumparare, macar de-ar pune ei un minus acolo, pentru ei, in dreptul Vodafone. Asta imi doresc.

    Si daca tot vorbim, imi mai doresc sa existe o directie strategica clara si cu endorsementul asta. Ba Puya, ba Smiley, apoi niste Cristina & Paul in paralel cu Crbl si cu Chivu. Am ametit 🙂

  • Alexanda says:

    Cred ca in brieful dat de Vodafone a fost ” vrem sa ne aduceti urmatorul pas dupa reclama cu nunta la inaltime” si ” folositi un endorser cat mai popular in Romania”.
    Deci intentia de a crea pe o campanie care cred eu ca a scorat ok nu a fost tocmai rea. Nici cea cu endorserul, avand in vedere ca romanii cred in persoane mai degraba si nu in idei.

    Ioana, si pe mine ma uimeste in mod neplacut rezultatul din urmatoarele motive:
    – folosirea lui Chivu care dupa Bergenbier, Altex, Cola si acum Vodafone risca sa devina o viitoare Nastase+Nadia+Hagi la un loc;
    – limbajul colocvial , cum a observat Arina,de “shmecherash” – cand Chivu, de cele mai multe ori, a jucat un rol de lider, domn- chiar si la Bergenbier a reusit sa stea deoparte de “ashea…ca de experienta”
    – cum au ilustrat produsul si cum au ignorat probabil orice insight legat de consumator- cine , din utilizatorii de net pe mobil, probabil 25-35 de ani, high income, lucrand in corporatii, agentii sau domeniul IT s-ar simti in postura lui Chivu care vrea sa antreneze pro-bono o echipa de pusti (insertia emotionala nr.1) din orasul de bastina, Resita (insertia emotionala nr.2 )? oamenii aia ar intelege mai bine ca acel produs e pentru ei, si ar atinge macar nivelul de “awareness” si “consideration” (pe care banuiesc ca si vodafone le masoara totusi..)daca executia le-ar arata ca un om ca ei, fie si un endorser, ar folosi produsul. Cred ca si ei se intreaba: cum e relevant ca il recomanda chivu? Ca a avut transmisie buna pana si la Resita? Sau ca e atat de scump ca numai dupa o cariera in Inter si bonus de la nationala ti-l permiti?
    – muzica, frate. Poate ne place shukar collective la club sau cateodata pe guerilla. Dar tzache care danseaza pe shukar la gol, nu prea e aspirational.

    Overall, cred ca reclama are priza la romani, doar la mase si doar reclama. Nu cred ca a facut bine produsului. Si nici potentialilor consumatori. Poate lui Chivu, dar dupa imaginea pe care si-o construise, de domn, cred ca nici lui.

    • Ioana says:

      Asa e, sunt multe elemente pe baza carora se pot naste discutii. Comentariile pe care le-am citit pana acum la adresa acestor reclame se refera mai ales la usoara discriminare din referirea la ‘echipa de fete’ si muzica folosita. Si cum bine zici, relevanta endorserului, afinitatea lui cu publicul tinta este si ea foarte importanta.

      Deci sunt mai multe probleme aici, iar discrepanta dintre reclama si realitate pe care am sesizat-o eu pare a fi dintre cele mai subtile. As vrea totusi sa vad ca apar comentarii si pe tema asta, ca oamenii sesizeaza si taxeaza si acest lucru.

  • Ioana says:

    Gabriela spune pe Facebook:
    “Come on, sincer acum… 😀 breaking news: edy nu vrea un telf nou, smiley nu face pe bune flotari in magazine si mcdonalds isn’t actually lovin’ it”

    iar apoi, despre reflectarea acestui lucru in decizia de cumparare:
    “se reflecta in sensul ca nu conteaza, nici nu ma deranjeaza si nu-mi scade/ creste parerea despre compania respectiva 🙂 la fel si reclama voda. O sa alegi produsele pt alte motive.”

  • Rremus says:

    Fetelor care lucraţi în domeniu, aţi disecat subiectul în fel şi chip. Cam aveţi dreptate în ceea ce spuneţi, da mi se pare mai slabă reclama decât cele de la Bergenbier, nu ştiu dacă sunt făcute de aceeaşi firmă sau de alta, da există o discrepanţă între reclamă şi realitate şi da e aiurea să spui echipa de fete şi să dansezi ca ultimul cocălar pe şucăr collective (sau ce naiba o fi că nu ascult)… DAR

    consumatorul român nu ascultă toată reclama, el reţine “da bă e aia cu chivu”, e o reclamă pentru mase (sau mese… de lemn), consumatorul gospodină va spune “vaai ce frumos e chivu”, cocălarul va reţine “pe experiment”.

    Vor fi extrem de puţini oameni care să spună “ia uite domnle ce reclamă, ne minte pe faţă…”

    Dar Ioana, nu spui nimic despre alea de la Cosmote ?

    În special “Iau pocket minutes s-o sun pe Mirela” sau astea mai noi, la fel de tâmpite…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Relevanta credibilitatii – Chivu si internetul mobil at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: