Sfiala CEO-ului roman

13.01.2011 § 2 Comments

Duminica seara am urmarit pe TVR emisiunea ‘Garantat 100%’, in care Catalin Stefanescu a avut-o ca invitata pe Aneta Bogdan, Managing Partner Brandient. Mi se pare ca ea reprezinta unul din putinele exemple de branding personal reusit din sfera liderilor de companii de la noi. Are un discurs public consecvent, profesionist, axat pe importanta valorii si a reputatiei, s-a implicat in problema brandingului de tara, a scris o carte despre branding, intruchipeaza si transmite valorile companiei sale. Fiecare miscare publica pare sa urmeze o strategie de construire a reputatiei personale si a agentiei.

Din cate am observat, in mediul de afaceri romanesc nu prea avem lideri cu reputatie – buna sau rea. Sunt putini cei din publicul larg care sa fi auzit de Mariana Gheorghe, Liliana Solomon sau Mihai Tudor.

Privita minimalist, aceasta situatie nu pare sa afecteze pe nimeni. Si totusi, in tarile in care managementul reputatiei nu mai este un domeniu fantoma se stie ca reputatia unei companii incepe de la CEO-ul acesteia. Un studiu despre CEO reputation, realizat de Burson Marsteller Belgia in 2003 (!!!) arata ca 48% din reputatia unei companii poate fi atribuita CEO-ului acesteia. De asemenea, in prezent se vorbeste despre cresterea numarului de Social CEOs in 2011- referindu-se la cei care comunica in mod direct cu stakeholderii companiei lor prin canalele de social media. Se dau chiar si exemple de best practice.

Intre timp la noi inca nu se intampla mai nimic in acest domeniu. Cateva motive pentru care reputatia CEO-ului roman ar trebui construita ca in exemplele din afara:

  • stakeholderii vor sa ii auda pe liderii companiilor, vor sa afle cum gandesc;
  • la aparitia unei crize, liderul ar trebui sa fie principalul comunicator al companiei; o buna reputatie a acestuia va atrage simpatia publicului;
  • CEO-ul unei companii influenteaza in mod direct identitatea si cultura acesteia, reputatia persoanei si a entitatii sunt intr-o stransa corelatie;
  • un lider cu o reputatie buna va trage dupa sine si reputatia companiei (vezi Aneta Bogdan si Brandient);
  • este nevoie de opinia si expertiza unor lideri din domeniul afacerilor pentru o mai buna organizare economica a tarii (intrarea Corinei-Alexandrina Gatej in randul consilierilor prezidentiali in mod evident nu a fost suficienta);
  • etc.

Cand vom avea si noi lideri sociabili, accesibili, deschisi, care sa contribuie in mod pozitiv la reputatia companiilor lor? Voi stiti vreun astfel de exemplu?

Advertisements

Tagged:

§ 2 Responses to Sfiala CEO-ului roman

  • Remus says:

    Problema care se pune este dacă avem nevoie de lideri cu un “personal branding” excelent în “mediul de afaceri” din România?

    Mediul de afaceri din România nu este nici pe departe unul asemănător cu mediile de afaceri din alte state mai dezvoltate. Noi suntem undeva mai aproape de Rusia decât de Bruxelles.

    Aşadar, există companii care ar putea fi ajutate de un CEO puternic ? În mod sigur da! Câte ? Asta e altă discuţie… nu ştiu dacă le numărăm pe degetele de la o mână… sau de la mai multe mâini.
    Ar putea fi modificat mediul de afaceri din România de o hoardă de CEOs cu un “personal brabding puternic” ? Asta în mod sigur nu.

    Dacă ne ajută pe noi consumatorii, să iasă CEO ul şi să ne spună de ce a luat anumite decizii? Probabil că ne-a ajuta cumva, dar pe câţi dintre noi ? Puţini probabil.

    Uitându-mă mai sus mi-a sărit în ochi tipa de la vodafone, eram aproape sigur că Liliana e la Vodafone şi mi s-a confirmat. Asta da, e o companie care are nevoie de un CEO puternic. Dar legat de Petrom, care este controlată de OMV şi de statul român (ca acţionariat) apoi mai este controlat de stat (prin taxe şi accize şi prin legilsaţia aiuritoare)ce libertate mai are un CEO ? Libertatea să facă 3 reclame ? Are ea libertatea să spună de ce se vor scumpi carburanţii? Nu prea cred…

    Şi ce reputaţie mai poate să salveze un CEO când compania este hulită de toată lumea?

    Legat de stakeholderi şi shareholderi… la noi în spaţiul mioritic nu prea există “guvernare corporatistă”… stakeholderii ar fi ok să fie informaţi pe astfel de canale, dar totuşi dacă te interesează ceva, ai o miză, nu stai să afli de pe blogul CEO ului informaţiile importante.
    Shareholderii la noi, nu prea au nevoide de aşa ceva, deoarece la noi majoritatea societîţilor sunt controlate de o persoană care are 51 % sau mai mult din acţiuni, deci el cotrolează administraţia, el taie şi spunzură ceilalţi stau şi se uită pe principiul “ciocu mic că acum noi suntem la putere”

    Dacă am avea companii in care procentul acţiunilor deţinute să fie până în 30% atunci , da, ar fi important pentru acţionari să ştie ce şi cum gândeşte un CEO.

    Mie mi se pare că ce zici u se aplică atunci când serviciile oferite de o companie sunt ok, când deja se bucură de o reputaţie, iar pentru a mai “ciupi” un pic mai vine şi cu un “personal branding” dar dacă tu eşti în groapă nu te mai scoate nici mama brandingului din ea…

  • Ioana says:

    Asta spun si eu, ca mai avem pana sa ajungem la nivelul pietelor mature din alte tari. Dar cred ca, pentru a ajunge acolo avem nevoie, printre altele, de grupuri de interese (aici nu ma refer doar la consumatori, ci si la colaboratorii companiei, media, diferite grupuri de presiune etc.) care sa stie sa fie atente la tot ce face o companie, sa o taxeze sau sa o ‘premieze’ cand e cazul, si de companii care sa comunice consecvent si strategic, care sa vrea si sa stie sa isi construiasca o reputatie tocmai pentru a fi taxate cat mai putin de acele grupuri de interese. Iar unei companii care va incepe de la CEO ii va reusi mult mai bine acest demers, tocmai din motivele pe care le-am enumerat in articol.

    Sunt de acord cu tine ca la noi nu prea exista conceptul de CEO reputation, exact cum semnalam si eu, dar asta tocmai pentru ca nu exista o orientare spre un management al reputatiei. De ce? Pentru ca piata nu e suficient de matura iar consumatorii nu sunt ‘educati’ in acest spirit. Cred totusi ca lucurile vor incepe sa se miste in directia asta curand.

    Pana una alta, intrebarea ta – avem nevoie de lideri cu reputatie pe piata romaneasca? – mi se pare una interesanta, si as fi curioasa sa aflu si alte pareri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Sfiala CEO-ului roman at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: