Un angajament, doua angajamente?

18.01.2011 § 2 Comments

In 2002 aparea campania “O simpla atingere iti poate schimba viata” pentru prevenirea cancerului la san, cu dublu scop: 1. informarea si educarea femeilor si 2. strangerea de fonduri pentru imbunatatirea serviciilor medicale in domeniu. In perioada 2002-2010 au urmat donatii catre Institutul Oncologic Bucuresti si alte unitati medicale din tara, inclusiv pentru finalizarea primului spital de oncologie din Timisoara (2009); organizarea marsului roz; campania “1 din 8 femei” – “1 din 8 femei risca sa dezvolte cancer la san. Mergi la control acum!”;  unitatea de diagnostic mobil; campania promisiunilor. 9 ani, o cauza, o companie.

Responsabilitatea sociala corporatista (CSR) este un domeniu tare ‘la moda’ in prezent in Romania. Definit de Philip Kotler si Nancy Lee, CSRul reprezinta “un angajament luat de companii de a îmbunătăţii starea comunităţii prin practici de afaceri discreţionare şi prin contribuţia resurselor corporatiste”. La noi s-ar parea ca toate companiile fac CSR; cel putin cele mari. Tot mai des auzim ca victimele inundatiilor au fost ajutate prin construirea de case de compania X, ca Y a deschis un centru de excelenta pentru tinerii talentati intr-un anumit domeniu etc. Si nu am nicio problema cu asta, as vrea sa vad cat mai multe companii implicandu-se in diverse proiecte, pentru ca stiu ca probleme de inlaturat sunt o groaza. Totusi, trebuie sa fim suficient de realisti incat sa realizam ca nicio companie nu face un lucru de genul asta din pura generozitate. In principiu se urmareste obtinerea unor beneficii de imagine. Cu toate astea, majoritatea campaniilor de CSR par a fi facute dupa ureche, pe principiul de urmare a turmei. Cateva exemple de situatii care m-au indreptat spre aceasta concluzie:

  • compania se implica simultan in mai multe domenii care nu au legatura cu aceasta sau intre ele (vezi BRD care vrea sa faca putin din fiecare, implicandu-se in cultura, educatie, sport, mediu, domeniul social);
  • compania isi schimba domeniul de implicare de la an la an sau isi abandoneaza proiectele (vezi Rombat si proiectul Polul Pozitiv dedicat tinerilor jurnalisti, abandonat dupa al doilea an de punere in practica);
  • cand nu avem o idee mai buna sau nu vrem sa pierdem timpul cu decizii, jucam pe cartea protectiei mediului (vezi Tuborg si campania Umbrela Verde);
  • compania urmeaza aceeasi directie de CSR ca si competitorii sai (Unicredit Tiriac Bank – Cicloteque si Raiffeisen Bank – I Love Velo);
  • exista neconcordante intre proiectele de CSR comunicate si practicile companiei (impartirea unui numar mare de pliante si brosuri intr-o campanie de protectie a mediului – vezi Transgaz).

In aceste conditii e foarte revigorant sa vezi ca mai exista si companii care isi iau un angajament intr-un anumit domeniu si lucreaza in aceeasi directie in fiecare an. Cred ca genul acesta de dedicare sustinuta aduce in timp beneficii mult mai mari de imagine decat 10 actiuni punctuale in tot atatea domenii. Avon Cosmetics si-a propus, in 2002, sa lupte impotriva cancerului la san in Romania si de 9 ani face acest lucru neincetat; aceasta consecventa duce la crearea unor beneficii reale si de lunga durata pentru comunitate. Ca sa nu mai spun cat de bine se potriveste cauza cu domeniul de activitate al companiei, cu viziunea si cu targetul sau.

Mai stiti si alte exemple de asemenea companii?

Advertisements

Tagged: ,

§ 2 Responses to Un angajament, doua angajamente?

  • Arina says:

    Foarte bun exemplul cu Avon, tocmai prin prisma cauzei pe care o sustine compania si a domeniului sau de activitate.

    O alta companie consecventa in actiunile sale de CSR este Petrom care deruleaza proiecte pentru educatie, sport si respect fata de mediu. Eu dau exemplu Tara lui Andrei.
    Chiar daca initiativa in sine a fost extrem de criticata la inceput, cum ca face lucrul asta tocmai pt a se spala de pacate, iata ca rezultatele sunt demne de apreciere. Au avut un numar mare de plantari de copaci, au finantat constructia si reabilitarea de locuri pt practicarea sporturilor si continua sa ne educe in legatura cu reursele naturale.

    Da, aceasta este o companie mare cu putere si mai mare de influentare a opiniei publice si a atitudinilor noastre in general. Avantajos, as zice!

    Dar cred ca in domeniul asta al CSR-ului vorbim de “cerere si oferta”. Atat timp cat exista cerere pt anumite servicii si schimbari de atitudini, e bine ca exista si oferta. Pt oamenii de rand exista solutii din care pot alege, dar pt companii e indicat, asa cum ai spus si tu, sa se decida asupra unui singur domeniu si sa lucreze in aceeasi directie an de an.

  • Ioana says:

    Da, ai dreptate, Arina. Petrom mi se pare si mie a fi compania cu activitatea cea mai vizibila in zona CSR-ului. Si-au dezvoltat o platforma foarte interesanta, iar Tara lui Andrei pare sa fie un proiect complex si de durata. Sunt curioasa sa vad ce rezultate va obtine in timp.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Un angajament, doua angajamente? at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: