Protestul soferilor – o perspectiva noua

01.02.2011 § 11 Comments

Majorarea preturilor carburantilor odata cu intrarea in noul an a starnit revolta consumatorilor, care s-au orientat spre mediul online pentru a-si exprima nemultumirile. Canalele de social media au fost principalele instrumente folosite pentru a organiza mai intai actiunea din 17-18-19 ianuarie. Vazand ca nu au obtinut rezultatele dorite, protestatarii au decis, mai mult sau mai putin pe baza unui sondaj realizat tot online, sa isi indrepte atentia asupra unei singure companii – OMV Petrom. Interesant este ca reactiile din partea companiilor nu au intarziat sa apara. Astfel, OMV Petrom si Rompetrol au anuntat usoare scaderi de preturi. In acelasi timp, incercand sa imblanzeasca furia protestatarilor, ambele companii au publicat explicatii pentru cresterile succesive de preturi (OMV Petrom si Rompetrol).

Nu ma intereseaza atat de mult evolutia protestului in sine, cat ceea ce reprezinta si transmite ea. Se vorbeste tot mai mult despre responsabilitatea sociala corporatista (CSR), insa pana acum nu am auzit nicio conversatie in spatiul romanesc despre un concept infratit cu acesta, cel de responsabilitate sociala a consumatorului (CnSR). In termeni simpli, este vorba despre luarea deciziilor de consum pe baza unor principii morale si personale, despre consum etic. Aici intra nu doar comportamentul individual de consum, dar si consumerismul activ, consumul ca vot economic acordat sau nu unei companii, proteste bazate pe consum – boicoturi etc.

Din aceasta perspectiva, ma bucura foarte mult sa vad ca si la noi consumatorii inteleg tot mai mult ca au o voce, ca au si optiunea de a taxa o companie cand aceasta actioneaza impotriva principiilor sau valorilor lor. Existenta organizatiilor de consumatori, constituite ca grupuri de presiune este, cred eu, unul din principalele simptome ale unei piete mature. Marea Britanie este un exemplu la indemana, acolo exista foarte multe astfel de asociatii cu interese extrem de diverse; promovarea vegetarianismului, interzicerea folosirii animalelor in circuri, ‘lupta’ impotriva produselor homeopatice fiind doar cateva dintre cele cu care am intrat in contact direct. Toate aceste grupuri utilizeaza mecanisme de consum pentru a-si atinge obiectivele.

Faptul ca apar si la noi actiuni precum protestul impotriva benzinariilor arata ca suntem pe drumul cel bun. Cred ca dezvoltarea CSR-ului ar trebui sa aiba loc in paralel cu extinderea CnSR-ului. Numai in acest fel companiile vor fi motivate sa actioneze cu adevarat in interesul comunitatilor, respectand anumite principii si valori, iar consumatorii vor sti sa aprecieze si rasplati eforturile acestora.

Advertisements

Tagged: ,

§ 11 Responses to Protestul soferilor – o perspectiva noua

  • Remus says:

    Vaaai ce îi “doare” pe benzinari de protestele a 3 fraieri.

    Preţul pe care îl plătim este compus din: 1. Pretul efectiv de producţie şi profitul companiilor ; 2. Accize, taxe.
    Raportul este aiuritor de mare în favoarea accizelor, adică pe noi ne sodomizează statul român. Ei măresc acciza, benzinarul doar nu o să o plătească el şi o bagă în preţ.

    Aşadar, degeaba aşteptăm noi ca aceste companii să aibă nuştiu ce atitudine, iar consumatorul să aibe iniţiative.

    Impactul celor 3 zile de protest a fost 0. Nimic relevant. Or fi avut ei încasări cu 5% mai mici pe 3 zile dar dupaia s-a compensat.

    Singura chestie inteligentă pe care am auzit-o în legătură cu protestul este următoarea: toate produsele din benzinării sunt fosrte scumpe, deci dacă omul nu mai merge la benzinărie, nu mai cumpără apă, suc, porcării la supra preţ, deci le taie din profitul rezultat din vânzarea celorlalte produse…

    Ar fi interesant să vedem cam cât la sută din profitul unei companii este obţinut din vânzarea produselor ne-petroliere. Că dacă e pe aşa aici am putea să le scădem un pic din profit. Şi ar fi destul de simplu, nu mai iei apă şi chipsuri de la peco, găseşi o magherniţă pe marginea drumului, că drumurile noaster oricum nu sunt autostrăzi… ele oricum trec prin toate localităţile.

    • Ioana says:

      Dar uite ca totusi companiile au reactionat, au simtit presiunea sau iminenta ei.

      Ce parere ai despre ideea in sine de reactie din partea consumatorilor? Crezi ca acest exemplu ii va ajuta pe oameni sa realizeze ca pot spune si ‘nu’? Vor incepe sa inteleaga ca isi pot acorda acel vot economic de care spuneam doar companiilor pe care le apreciaza, taxandu-le in felul asta pe celelalte?

      • Remus says:

        Companiile au reacţionat la presiunea Guvernului, nu la presiunea celor 3 ciumpalaci.

        Ideea de vot economic e ok, dar vezi tu, românul “pune botul” la o găleată de plastic când e vorba de alegerile parlamentare. Aici ar trebui să dea un brăduţ odorizant moca şi toţi ar uita de protest. Protestul nu a fost însuşit de toată lumea, ci doar de câţiva oameni, restul nu participă deoarece nu îi afectează (stau pe cash cum se spune). La noi nu există solidaritate între consumatori, şi consumatorii indirecţi de carburant spun cretinisme de genul “eu nu am maşină, deci nu mă afectează!”.

        O altă problemă e fudulia românului, el trebe domnle să meargă cu maşina, să arate că el are passat din 2002, full extra.

  • Miru says:

    Nu stiu foarte multe despre subiect asa ca ia comentariul asta in cunostinta de cauza…
    Nu sunt foarte sigura daca oamenii gandesc prea mult chestiile astea, sau e doar ‘spiritul vremii’ in care ai vazut ca se iese in strada si se protesteaza pentru orice, oricum, oricand. Sa vedem, in timp, ce rezultate vor aparea atat in ceea ce priveste raspunsul companiilor la astfel de ‘campanii’, cat si atitudinea consumatorilor pe termen lung. (Pe scurt, tu esti convinsa ca in Romania se poate ca o mare companie sa inteleaga printr-un asemenea protest ca oamenii au o voce a lor si ca merita respect, sau raspunsul ei va fi totusi ‘s-au facut mai pretentiosi, ai naibii, hai sa-i ardem pe alta cale, mai pe shest asa…’)
    Again, nu prea stiu ce vorbesc, daca aberez ignore me.

  • Miru says:

    … si consumatorul va invata sa impuna respect prin mijloace bine gandite, de bun simt, sa va protesta haotic cum se intampla de cele mai multe ori?

  • Ioana says:

    Nu spun ca acest protest, sau alte actiuni punctuale, de scurta durata si haotice, vor atrage neaparat din partea companiilor revizuirea practicilor lor. Spun ca acest exemplu va contribui la ’emanciparea’ consumatorilor, si ca, in timp, companiile nu-i vor mai putea ‘arde’, tocmai pentru ca ei vor sti sa reactioneze mai organizat si mai eficient. In paralel, consumatorii vor intelege si sa ‘rasplateasca’ acele companii care actioneaza in concordanta cu asteptarile lor.

    De asta mi se pare mie ca protestul soferilor e un semn bun, indiferent de rezultatul lui imediat.

  • Remus says:

    Extrem de relevant ar fi să vedem şi ce companii se învârt prin românia, ce cote de piaţă au, şi ce acţionariat au. Ar fi interesant de văzut. Să vedem cât de concurenţial e mediul …

  • Diana says:

    Interesant articolul ca mod de abordare. Cred ca se pot spune multe despre noi, ca romani, dar in niciun caz, ca stim sa acordam un vot economic. Forma de protest de la noi a fost inca o dovada ca reactionam instictiv sau in functie de ce spune turma; nici vorba de protest gandit. Petromul a fost ales ca “victima” prea putin in urma unui sondaj, cat asa, ca este cel mai la indemana. Ma intreb insa care este scopul sau avantajul unui protest fata de o singura companie.
    Nu Petrom a crescut preturile de unul singur, sunt elemente pe care prea putin le-am vazut mentionate zilele astea: taxele si accizele impuse de stat (care se vad cu varf si indesat in pretul de pompa) sau limitele de pret care, ca stat al UE, ne sunt impuse.
    Boicotul nu este relevant decat daca am protesta simultan fata de toate benzinariile, daca nu am alimenta deloc si ne-am sui toti pe bicicleta. Ala este vot economic, nu simulacrul pe care il vedem la noi.

    • Ioana says:

      Pe de alta parte, un boicot focusat pe o singura companie are mai mari sanse de a atrage participanti, deoarece costul de participare e mai mic. Realitatea este ca sunt multe categorii de oameni carora le-ar fi foarte greu sa se lipseasca de masina.E foarte putin probabil ca ei sa isi permita sa nu mai alimenteze deloc pe o perioada. Si asta s-a vazut clar in acele 3 zile in care s-a incercat un boicot al tuturor benzinariilor. O alternativa mult mai convenabila este aceea de a nu alimenta de la o anumita companie.

      Acum e adevarat si ca ‘vina’ cresterii preturilor nu se afla 100% in ograda companiilor, cu atat mai putin a unei singure companii. De asta sunt si eu sceptica in privinta rezultatelor acestui protest. Instinctul si spiritul de turma sunt inca la putere, dupa cum spui, dar cred ca perspectiva propusa de mine ne permite totusi un oarecare optimism, cat de mic.

      • Diana says:

        Pe mine nu m-ar deranja ideea de boicot in sine, atata timp cat este facut cu cap, dar cand vad ce se intampla la noi… ma scarbeste. Ma intreb numai, cum s-a stabilit sa boicotam Petromul? Abia ce am citit ca Rompetrolul a scumpit de azi carburantii. Adica noi mergem ca orbii intr-o directie, iar restul profita din treaba asta.

  • mitush says:

    voi n-ati vazut ca ne facem de ras si cand boicotam?? mergem in benzinarie, pun cocalarii o manea la maxim si incep sa danseze. nu ne pasa decat de fundul nostru, iar acest asa-zis protest nu are nicio credibilitate.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Protestul soferilor – o perspectiva noua at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: