Jäger fever

15.02.2011 § 10 Comments

Intr-una dintre cele mai misto carti despre comunicare si despre oameni pe care le-am citit pana acum, Mark Earls afirma: “we are at heart a ‘we-species’, but one suffering from the ‘illusion of I'”. El explica faptul ca influenta semenilor patrunde atat de adanc in determinarea atitudinilor si comportamentului nostru incat nici nu realizam acest lucru. Avem iluzia gandirii inainte de actiune cand, de fapt, ne adaptam atitudinile si principiile comportamentului deja afisat. Concluzia este ca influenta semenilor (peer to peer influence) este factorul cheie in conturarea comportamentelor de masa si ca acele branduri care vor reusi sa inteleaga si sa aplice acest lucru in favoarea lor vor deveni exemple ale succesului pe piata.

In ultimele cateva luni am observat  un fenomen interesant in randul celor cu care ies in oras, fenomen care cred ca e un foarte bun exemplu pentru ce explica Mark Earls in cartea lui. Tot mai des in baruri, cluburi sau chiar la house party-uri, cei din jurul meu comanda Jägermeister, acea bautura digestiva nemteasca facuta din plante; am vazut cum, rand pe rand, o mare parte din ei au devenit fani infocati. Brandul Jägermeister, prezent pe piata romaneasca din 2006 (importat de BDG Import) a fost construit la nivel international intr-un mod menit sa starneasca interesul si atractia. Povestea sa contine o serie de particularitati ce il diferentiaza de alte nume din aceeasi categorie: bautura are la baza 56 ierburi aduse din toate colturile lumii; se produce intr-o singura fabrica (Wolfenbüttel, Germania); procesul de maturare dureaza 12 luni; se recomanda consumul sub forma de ice cold shot; logo-ul reprezinta un cerb de legenda care purta o cruce intre coarne si despre care se spune ca ar fi convertit un vanator la crestinism – Sfantul Hubert; forma sticlei a fost aleasa pentru rezistenta sa de catre Curt Mast, fondatorul companiei Mast-Jägermeister. Valorile brandului – salbatic, diferit, provocator – au fost promovate in Romania prin petrecerile Jägermeister si o serie de parteneriate on-trade, asocierea cu diferite concerte (Bloodhound Gang, Bestfest etc.) si prin show-urile emblematice Wild Cats.

Si mai interesant este faptul ca multi dintre cei la care am observat fenomenul pomenit nu au participat la niciunul din aceste evenimente si nu cunosc detaliile povestii brandului. Ei au fost influentati de comporamentul altor cunoscuti care sunt fani Jägermeister. Asadar, as putea spune ca avem de a face cu un caz similar cu cel al unui virus care isi gaseste cateva gazde bune (‘atacandu-le’ prin diverse evenimente) si care apoi se raspandeste prin intermediul acestora. Cu alte cuvinte, acei ‘early adopters’ reprezinta targetul principal al eforturilor de comunicare ale brandului si stau la baza strategiei sale de crestere. Intr-o discutie despre Jägermeister, un prieten imi spune: “in zilele noastre, daca esti ‘alternativ’, bei Jäger”, ceea ce surprinde foarte bine fenomenul observat de mine. Pentru un brand care vrea sa se pozitioneze ca fiind diferit este suficienta adoptarea lui de catre un grup restrans dar bine definit de indivizi, pentru ca ei, prin comportament si entuziasm, vor atrage masele. Cazul Jägermeister arata ca Mark Earls chiar avea dreptate si ca ‘spiritul de turma’ este principalul determinant al comportamentului nostru.

Advertisements

Tagged:

§ 10 Responses to Jäger fever

  • ANdra says:

    Ora de chimie cu Andra.
    Alcoolul pe care il bem noi este alcool-ul etilic. Ca sa obtii alcool etilic ai nevoie de un proces de fermentare, o oxidare mai deosebita. Toate bauturile, TOAATEEE, au la baza principiul asta. Zaharidele (substantele dulci, sau carbohidratii) indiferent de unde provin, din hamei, din nuca de cocos, sau din ce se mai fac bauturi alcoolice, sunt fermentate, distruse daca vrei. Dintr-un compus foarte mare, se reduc la apa, alcool etilic si alcool metilic. Alcool-ul metilic este toxic, la tara cand se face tuica sau visinata, prima parte se arunca tot timpul, nu stiu daca stiai asta, bucata aia e alcool-ul metilic. Dupa asta, ramai cu apa si alcooletilic in diferite concentratii, hence, diferitele concentratii de alcool la diferite bauturi.
    ce face diferenta intre bauturile alcoolice este restul de produsi rezultati. De aceea, bauturile transparente, gen vodka, tequila samd, sunt considerate mai ”sanatoase”. pe cand o bautura inchisa la culoare, gen wiskey, este plina de impuritati, care o coloreaza, dar care nu sunt benefice. Fermentatia distruge zaharidele, dar si restul de compusi, iar ce rezulta nu este mereu ceva bun.
    Acum Jager-ul. Jager-ul este foarte similar cu bitterul suedez care se gaseste in farmacii, despre care se spune ca e bun in toate. Jager-ul nu se obtine in urma unui proces de fermentatie. Cele 56 de plante sunt puse in vase cu alcool si apa si lasate in pace. Asta e procesul de extractie, iar compusul rezultat este o tinctura alcoolica. Adica: alcool-ul ”scoate” din plantele alea principiile active, substante care fac planta sa fie folositoare la ceva. De asemenea, alcool-ul utilizat este produs sintetic, nu natural, deci este mai pur (nu mai sunt si alte chestii prin el).
    Da, Jager-ul este diferit. Nu, nu il beau ca e pe trend, val, il beau pentru ca:
    1. in combinatie cu suc de merisor este genial.
    2. am uitat ce inseamna mahmureala. De ce? Citeste ce am incercat sa iti explic sus.

    • Ioana says:

      S-ar putea sa fie cum spui tu. Sau s-ar putea ca influenta semenilor sa-ti fi determinat initial schimbarea comportamentului, la care ti-ai adaptat pe urma atitudinea prin construirea (preluarea) acestor argumente. Eu as paria pe a doua varianta 🙂

      • ANdra says:

        hahaha.
        Sincera sa fiu, nici nu stiam ca e asa mare poveste in spatele lui si mai ales o campanie asa puternica de promovare. Mie mi-a dat cineva sa gust o data si de atunci a fost dragoste la prima degustare. Nu stiam ca daca bei Jager esti hipster, si nici nu ma intereseaza, il beau pentru ca imi place.Dar sunt hipster pentru ca am papuci cu facebook.

  • wrekonize says:

    COOL STORY BRO !

    • andreea says:

      Nici eu nu stiam povestea din spatele Jägermeister-ului… Wild Cats n-au avut timp de vorbe in momentul in care m-au ademenit cu licoarea minune 😀 Cert este ca a devenit cool sa bei Jägermeister,initial datorita asocierii cu diferite evenimente de bun gust si ulterior datorita gustului sau aparte…

  • evenhorizon says:

    E din cauza numelui. Bautorii de vodca se viseaza bravi ostasi sovietici, cei de gin, britanici in fruntea natiunilor. Nu e vorba de continutul bauturii, secarica nu face senzatie insa whisky-ul de secara da, desi sunt cam aceeasi chestie. E in functie de fondul sufletesc.
    Eu cand ma gandesc la Jager imi vine in minte un burg german decorat in maro si faptul ca germanii sau fost cunoscuti ca vanatori(au si palaria verde in portul popular).
    Asa ca pasionatul de Jagermeister sunt cel mai probabil absolventi de filosofie pentru ca n-ai cum sa treci prin facultatea aia si sa nu fii germanofil.

    • Ioana says:

      🙂 foarte misto interpretarea ta. Si s-ar putea sa ai dreptate, e posibil ca bautura asta sa aiba o aura ASA … Misterioasa, razboinica, filosofica, care sa ii atraga si pe studentii de care zici.

  • evenhorizon says:

    Botezul vanatoresc presupune sa bei din sangele primului animal vanat.
    Ma gandeam la tehnica de marketing asemanatoare, invelesti ciocolata in folie aurie incat consumatorii sa creada ca mananca aur.

    • Ioana says:

      Cred ca atractia indusa in felul acesta e valabila mai degraba in cazul acelor early adopters de care spuneam in post, cei care au fost expusi la “invelirea ciocolatei in folie de aur”. Pentru cei mai multi insa, acea folie nu exista, spiritul de turma este cel care ii determina sa consume Jager.

  • evenhorizon says:

    Spirit de turma? Sa fim sinceri, in lumea citadina nu stiu sa existe poate la tara. Eu de exemplu consum exclusiv o bautura care are 3% adepti in Romania si care apare oribila multora, deci departe de mine turma.
    Chestiile rafinate le apreciaza putini. Nu stiu daca ai observat, dar cand un rrom se imbogateste si-si permite MULTE, el alege ceea ce crede el ca bogatii ar consuma: marca BMW, whisky. Si dupa ce o face, toti ceilalti considera aceste bunuri apreciate de el kitsch. Mercedesul, vechea alegere deja e compromis.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Jäger fever at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: