Sustenabilitatea la romani

26.05.2011 § 5 Comments

Saptamana trecuta am fost la conferinta European CSR Lessons (multumesc Dragos Dehelean pentru invitatie), organizata de ResponsabilitateSociala.ro. Invitati ai evenimentului au fost o serie de specialisti  romani si straini, in general directori de corporate affairs sau sustenabilitate in multinationale. Fiecare dintre ei a prezentat strategia de CSR a companiei sale si/sau un program anume de CSR, fie ca era vorba de reducerea impactului asupra mediului, produse si operatiuni responsabile, dezvoltarea comunitatilor locale sau stakeholder engagement. Conferinta mi-a dat ocazia de a arunca o privire in ‘bucataria’ companiilor si mi-a confirmat din nou ceea ce imi era foarte clar deja, si anume faptul ca orice program de CSR are ca scop final atragerea de beneficii companiei sub forma de vanzari sau brand equity (care intr-un final tot in vanzari se transforma).

Cea mai clara motivatie a venit din partea Cristinei Horia, Director Executiv Fundatia Sensiblu, A&D Pharma, care a explicat ca la baza programului lor de lupta impotriva violentei domestice, ‘Casa Blu’, sta dorinta de a construi un context pozitiv pentru afacerea lor, un context propice cresterii vanzarilor. Violenta in familie duce la aparitia depresiei in cazul tuturor celor implicati, iar persoanele depresive nu se mai preocupa de sanatate si frumusete, si deci nu mai cumpara medicamente si cosmetice.

Asadar speranta este ca, printr-o strategie de CSR prin care sa fie adresata cat de cat una din nevoile/problemele comunitatii, compania sa-si atraga mai multi clienti si/sau sa ii fidelizeze pe cei pe care ii are deja. Cu toate acestea, s-a vorbit foarte putin si destul de vag despre impactul pe care proiectele de CSR implementate l-au avut la nivelul pietei asupra brand equity-ului si vanzarilor. Ar fi foarte interesant de vazut rezultatele unor studii care sa cerceteze acest impact, dar personal nu cred ca Romania este inca in punctul in care acesta sa fie prea mare. Pe de o parte nu cred ca piata romaneasca a atins inca nivelul de dezvoltare la care consumatorii sa tina cont de activitatile de CSR ale companiilor, iar pe de alta parte nici comunicarea de CSR nu este foarte ‘galagioasa’ sau vizibila. Este inca foarte usor pentru romanul de rand sa nu afle niciodata ca BCR sustine antreprenoriatul si educatia financiara prin programul ‘Start! Business’ sau ca Rompetrol a finantat partial amenajarea primei statii de epurare ecologica la Viscri, judetul Brasov (proiecte de care nici eu nu aflasem pana la conferinta). John Aston, Presedinte AstonEco Management, a descris foarte bine situatia actuala, spunand ca ne aflam in prezent in epoca de piatra a sustenabilitatii.

Iar ca o confirmare a indiferentei stakeholderilor fata de companiile din spatele diferitelor eforturi de CSR-ului, intr-una din pauzele conferintei, un grup de reprezentanti ai unor ONG-uri vorbeau despre oportunitatile pe care li le ofera Petrom prin proiectul ‘Impreuna pentru fiecare’ (care de fapt apartine Rompetrol si care fusese prezentat cu cateva minute inainte).

Sursa foto: aici

Advertisements

Tagged:

§ 5 Responses to Sustenabilitatea la romani

  • Simona says:

    Ziceai de studii care evalueaza impactul politicilor de CSR asupra performantelor economice ale companiilor. Daca te intereseaza, o colega de Dept de aici, Cristiana Manescu, intamplator sau nu romanca si ea, si-a scris teza de doctorat chiar te tema asta. Are lucrari empirice, cu modelare si tot ce le trebuie. Daca te intereseaza,gasesti linkurile catre papere pe pagina ei:
    http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=9516

  • Ioana says:

    Da, suna foarte interesant. Multumesc de link, Simo!

  • Daniel says:

    noh acuma ma bag si eu ca musca-n lapte, Ioana, dar ce are a face titlul cu CSR ? 🙂 Responsabilitatea sociala e una, si sustenabilitatea solutiilor, produselor si politicilor unei companii sau institutii, e alta.. 😀

  • Ioana says:

    Daniel, e binevenita intrebarea ta, poate ca n-ar fi stricat sa explic putin lucrurile. Dar o voi face aici. Eu, cand vorbesc de sustenabilitate, ma refer intotdeauna la activitatea integrala a unei companii, si inteleg prin ea desfasurarea acelei activitati astfel incat daunele aduse generatiilor urmatoare sa fie minime (asta e de fapt intelesul general al termenului). Mai exact, sustenabilitate inseamna grija fata de mediu si fata de toate categoriile de resurse, o responsabilitate fata de viitor daca vrei. Si aici intervine CSR-ul, care presupune minimizarea impactului negativ sau chiar asigurarea unui impact pozitiv asupra mediului si comunitatilor, dincolo de cerintele legale. Cu alte cuvinte, CSR-ul este o parte esentiala a eforturilor pentru sustenabilitate.

  • […] Constantinof, Alexa Ionescu,  Suzana Csizsek, Leonard Bacică, Anca Aldea, Dumitriţa Hîrtie, Ioana Ciobotariu şi Valentina Roman – dacă am omis pe cineva, trageţi-mă de mânecă şi […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Sustenabilitatea la romani at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: