Flash mob-uri romanesti

01.06.2011 § 7 Comments

Imi plac foarte mult flash mob-urile – grupuri de oameni care se aduna in mod spontan intr-un loc public, realizeaza o activitate prestabilita (de obicei un dans), iar apoi se disperseaza la fel de rapid. De la aparitia lui in 2003, fenomenul a luat amploare, au aparut chiar si organizatii care se ocupa numai cu activitati de genul acesta, dintre care preferata mea este Improv Everywhere. Dupa cum se autocaracterizeaza, Improv Everywhere ‘is a New York City-based prank collective that causes scenes of chaos and joy in public places’ (puteti vedea un exemplu foarte dragut aici). Nu toate actiunile lor se incadreaza strict in sfera flash mob-urilor, insa tiparul este acelasi – actiuni iesite din comun, in locuri publice, menite sa distreze.

Se poate spune ca flash mob-urile sunt un produs al dezvoltarii accelerate a social media, deoarece nu doar ca sunt organizate in mare parte prin aceste canale, dar, odata realizate, sunt distribuite si promovate cu ajutorul lor.  Succesul de care acest fenomen a avut parte a atras atentia companiilor, care au inceput sa foloseasca tot mai des flash mob-uri pentru a comunica. Ca in orice domeniu, unele se descurca mai bine – cele care au inteles adevarata valoare a acestui gen de activitate, vezi T-Mobile (recomand cu caldura toate clipurile!) – iar altele mai putin bine, vezi exemplele romanesti. Anul trecut Puma, impreuna cu Alex Velea, au realizat un flash mob ‘cat o zi de post’ in Bucuresti, insa total fara rost:

Au fost si alte branduri care au preluat acest fenomen, precum Outspoken by Avon, Avon Connects, despre care am vorbit si aici, si mai nou Gillette Venus. Aceste exemple sunt executate corect, surprind atributele produselor pe care le promoveaza, insa nu provoaca nicio vibratie, nu induc niciun sentiment, nu fac decat sa transmita un mesaj rational. Prin caracterul lor uman foarte puternic, flash mob-urile destept realizate au puterea de a transmite mesaje mult mai profunde, de a crea asocieri zdravene si autentice cu un anumit brand atunci cand sunt organizate de o companie, sau pur si simplu de a crea experiente cu adevarat unice pentru privitori si participanti.

Astept cu nerabdare ziua in care un brand va crea in Romania ceva cu adevarat insemnat si memorabil, ca in exemplul de mai jos.

Advertisements

Tagged: ,

§ 7 Responses to Flash mob-uri romanesti

  • Arina says:

    Completez si eu lista flash mob-urilor romanesti cu inca un exemplu – Lipton Ice Tea. http://www.youtube.com/user/liptonicetearomania
    Sunt bine puse la punct ca organizare, dar nu imi starnesc nicio emotie si nu-mi creeaza nicio experienta.

  • Arina says:

    Ah, si inca un flash mob “de exceptie” este asta http://adland.tv/content/christians-suck-fun-out-flash-mobs Brandul este… Iisus. 🙂 Dar macar astia au donat ceva dupa aceea, deci le-au creat o experienta altor oameni.

  • Ioana says:

    Da, Lipton se incadreaza numai bine in categoria exemplelor romanesti lipsite de continut. Iar dansul pentru Iisus… macar e impresionant prin numarul de participanti 🙂

    • anilorak says:

      legat de Flashmobul pe Lipton nu l-as incadra in categoria de exemple romanesti intrucat campania a fost doar adaptata in Romania, inclusiv conceptul de flashmob

  • Andreea says:

    Draga Ioana,

    Am un comentariu mult mai putin sceptic. La toate flash mob-urile la care am participat m-au trecut fiori, ca toti oamenii erau emotionati si zambeau. OK, nu fac oamenii sa danseze in public – da e si poporul timid, rusinos, crescut sa nu se dea in spectacolm neobisnuit cu dansul. Insa, ceea ce fac bine brandurile astea este ca misca omul, il fac sa testeze produsul (Lipton dadea si produse). Reach-ul este super mic dar recall si loializare mari in randul publicului. Ca si investitie – pe print de exemplu platesti pe o campanie de luna cu reach de 30% (din 6 milioane femei in urban, 70% active, deci cam 4 milioane = 1.3 miloane) costa 40,000$ – deci 0.03 per contact. Dintre acesti oameni insa majoritatea ignora printul, rata de recumparare fiind infima.
    Un flash mob se repeta de 2-3 ori pe zi atingand la diverse ore pe un peron cel putin 3×800 oameni (600 oameni sunt aproximativ intr-un metrou si dansul tine cat trec mai multe). Un flash mob costa cam 2,000$ – deci 0.83 per contact. Fiind ceva neobisnuit, sunt sanse mari sa se genereze word of mouth. Brandul poate capata centralitate mentala pe moment. Investitia nu e cea mai avantajoasa daca e gandim la reach, dar, fiind mica in valoare absoluta, cred ca efectul merita (chiar daca este o furtuna intr-u pahar). Ideea este ca apoi filmul sa poarte mesajul mai departe – daca ne uitam pe YouTube filmul apare de mai multe ori cu vizualizari de 1000-2000-3000. Si asa se construieste si reachul 🙂

  • Ioana says:

    Andreea, multumesc pentru inside info :)Nu contest ca flash mob-urile facute pana acum la noi au avut rezultate, sunt convinsa ca nu s-ar fi facut daca nu s-ar fi crezut si ulterior demonstrat ca sunt eficace si eficiente. In ceea ce priveste reach-ul, clar, fiind ceva inedit, el creste incet-incet prin social media. Totusi sunt sceptica in ceea ce priveste loializarea; de asta cred ca starnirea unor emotii prin actiunea organizata ar avea un impact mult mai mare si de o mai lunga durata.

    Ceea ce deplang eu este lipsa de creativitate in planificarea flash mob-urilor. Cred ca pot fi un instrument foarte puternic, cu mult mai mult decat o serie de printuri, insa mi se pare ca pana acum nu li s-a pus in valoare adevaratul potential. Poti starni sentimente puternice, poti crea momente cu adevarat semnificative si memorabile. Pana acum noi ne-am limitat cel mult la a transmite atributele unui produs, intr-un mod aproape rational (de ex: avem produsul Gillette Venus – organizam un dans spontan pe melodia ‘Venus’ cu 20 de fete in fuste scurte cu picioare frumoase => mesajul). E destul de ‘tanar’ acest fenomen in Romania, deci sunt convinsa ca in timp vom avea exemple mai variate si mai elaborate.

  • Alex says:

    Flash mob = experienta in primul rand. Experienta care se cladeste in jurul mesajului transmis si mai ales cu ajutorul energiei evenimentului. (de multe ori proeminenta brandului stirbeste din experienta)

    Si asta se vede cel mai bine in exemplele date de pe fetele persoanelor prezente.
    Mai vin cu 2 exemple de flash mobs mai mici, dar cu aceeasi mentiune: Obervati expresiile fetelor:


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Flash mob-uri romanesti at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: