Nici Coca-Cola nu mai e ce-a fost!

21.07.2011 § Leave a comment

Un scandal care nu s-a mai intamplat

Citind azi cum ursii polari si Mos Craciun au migrat de la Coca-Cola la Pepsi, mi-am amintit de un scandal care nu s-a mai intamplat. In luna mai, Adevarul Holding inceta brusc, fara preaviz, colaborarea cu platforma de jurnalism online Think Outside The Box (TOTB), din cauza unor articole publicate despre Coca-Cola, in care se punea accentul pe elemente negative ale brandului (aici este unul dintre aceste articole). Situatia parea sa fie un exemplu clar de tiranie a marilor corporatii asupra presei: Coca-Cola, un mare cumparator de publicitate, ar fi fost deranjata de articolele indraznete aparute chiar in preajma aniversarii celor 125 ani de existenta a bauturii cu acelasi nume, asa ca Adevarul Holding a taiat raul din radacina.  Puterea financiara a unei corporatii impotriva libertatii presei. Dupa publicarea amenintarii catre Adevarul Holding din partea agentiei McCann-Erickson, detinatoarea contului Coca-Cola, situatia parea sa se infierbinte. Totusi, subiectul a disparut la fel de repede precum a aparut, dupa 3 zile nu mai spunea nimeni nimic despre el. Bogdan Enoiu, directorul McCann-Erickson, s-a grabit sa se dezica, destul de evaziv totusi, de atitudinea angajatului sau si sa-si ceara scuze in numele agentiei sale. Iar apoi totul s-a stins.

Lupul deghizat in … strut

Care a fost reactia publica a companiei Coca-Cola in toata aceasta situatie? Aceea a strutului care isi baga capul in nisip pentru a evita pericolul. Nu am auzit/citit nicio reactie din partea ei pe aceasta tema. Nu sunt naiva, imi este clar ca presiunile comerciale sunt foarte mari in presa romaneasca, cu atat mai mult cu cat sectorul a fost atat de puternic afectat de criza financiara. Publicatiile depind de bugetele de publicitate ale companiilor, iar companiile sunt constiente de acest lucru si sunt convinsa ca nu il lasa neexploatat. In situatia cu TOTB nu e clar daca McCann-Erickson a transmis din proprie initiativa acele amenintari sau daca ele au fost sustinute de Coca-Cola. Toate declaratiile din partea agentiei, precum si atitudinea companiei de bauturi racoritoare creaza impresia ca cei de la Coca-Cola nu ar fi avut nicio legatura cu situatia creata. Dar, tocmai pentru ca nu sunt naiva, imi este greu sa cred acest lucru. Ceva cu siguranta a functionat in culise, rotitele sistemului s-au miscat bine din moment ce flacara s-a stins inainte sa arda imaginea Coca-Cola.

Gustul dezamagirii

Coca-Cola a avut o ocazie extraordinara prin aparitia acestui “scandal”, ocazia de a straluci, de a-si intari brandul corporativ, de a-si dovedi valorile, de a-si consolida reputatia, de a se impune ca aparator al libertatii presei, ca sustinator al adevarului. Ar fi putut transforma o potentiala criza de imagine intr-un instrument excelent de PR, ar fi putut aduce o contributie reala la societatea din care face parte, si-ar fi putut demonstra responsabilitatea fata de ea. A fost o ocazie nefabricata, o ocazie autentica, de genul celor cu care o companie se intalneste destul de rar pe parcursul existentei sale. In schimb a preferat sa recurga la jocuri de culise pentru a musamaliza cat mai repede o situatie pe care a considerat-o amenintatoare. Si uite asa s-a asternut o mare umbra asupra companiei pe care, pana nu demult, o admiram, umbra dezamagirii. Si parca nici bautura Coca-Cola nu mai are acelasi gust!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Nici Coca-Cola nu mai e ce-a fost! at oopses & wows.

meta

%d bloggers like this: